آناهیتا عطایی- روانشناس بالینی
سر درد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه، ناراحتی مختصر معده و بی قراری مجموعه ای از علایم هستند که در حین اضطراب وجود دارد و در افراد مختلف ممکن است به گونه ای متفاوت از دیگران باشد. اضطراب هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند و به فرد هشدار می دهد خطری در راه است و باعث می شود فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی فراهم کند. استرس یا فشار روانی هم فرد را گوش به زنگ می کند اما در پاسخ به خطری مشخص و بیرونی است، در حالی که اضطراب در پاسخ به تهدیدی پیدا می شود که درونی و مبهم است. اضطراب باعث می شود فرد برای پیشگیری از خطرات و تهدید ها یا کمتر شدن آنها کاری بکند. افراد مضطرب به برخی از چیزهای دور و بر خود به طور انتخابی توجه می کنند و از بقیه آنها صرف نظر می کنند. افراد اضطرابی می کوشند تا اثبات کنند اگر موقعیت خود را ترس آور نشان می دهند حق با آنهاست و واکنش درستی نشان می دهند. اضطراب زمانی مشکل محسوب می شود که روند زندگی را با دشواری همراه سازد و در فعالیت های انسان مانع ایجادکند. اضطراب زیاد موجب کاهش عملکرد و مشکلات در زمینه های مختلف زندگی می شود و در این حالت باید آن را درمان کرد.

اضطراب به خودی خود بد نیست وحتی وجود مقداری از اضطراب برای زندگی لازم است. انسان بدون اضطراب، بی خیال و بی تفاوت خواهد بود. همه انسان ها اضطراب را تجربه می کنند تا حرکت کنند، به اهدافشان برسند و از خود و دیگران در مقابل خطرات واقعی محافظت کنند. زمانی که اضطراب زندگی را مختل می کند، در روابط اجتماعی، شغل، درس، روابط با خانواده، تفریح، سلامت و دیگر زمینه های زندگی تاثیر مخربی می گذارد باید به آن توجه شود.
راه هایی برای کاهش اضطراب:
۱٫ برای هر روزتان برنامه ریزی انجام دهید.
۲٫ کارهایتان را به ترتیب اهمیت الویت بندی کنید و انجام دهید.
۳٫ در برخی کارها از دیگران کمک بخواهید.
۴٫ در تصمیم هایی که سر در گم هستید با توجه به مساله پیش آمده از یک فرد با تجربه یا متخصص مشورت بگیرید.
۵٫ فعالیت های خود را به خاطر اضطراب ترک نکنید و با وجود اضطراب به کارهایتان ادامه دهید.
۶٫ ورزش را در برنامه خود قرار دهید.
۷٫ افکار اضطرابی خود را مساوی با واقعیت ندانید.
۸٫ استراحت کافی داشته باشد و خواب خود را تنظیم کنید.
۹٫ ارتباط خود را با افرادی که اضطراب و تنش به شما وارد می کنند قطع یا کم کنید.
۱۰٫ لیستی از کارهایی که به شما آرامش می دهد را تهیه کنید و در زمان اضطراب آنها را انجام دهید.
۱۱٫ تنفس صحیح را بیاموزید و زمان اضطراب به کار ببرید.
۱۲٫ در زمان حال زندگی کنید، افکار مکرر در مورد آینده اضطراب شما را افزایش می دهد و کارایی زمان حال را از دست می دهید.
۱۳٫ از متخصصان سلامت روان برای درمان اضطراب کمک بگیرید.
در صورت اختلال در زندگی و عملکردتان به علت اضطراب به روانشناسان برای درمان های غیر دارویی و روانپزشکان برای درمان دارویی مراجعه کنید.
*نویسنده: روانشناس و رواندرمانگر خانم آناهیتا عطایی

دیدگاه خود را بنویسید