شادمانی یکی از نیازهای روانی انسان است و تاثیر عمده ای بر زندگی دارد. با توجه به آن که افسردگی چهارمین بیماری ناتوان کننده در جهان است، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ دومین عامل ناتوان کننده خواهد شد بنابراین توجه به شادمانی می تواند یکی از را ه های پیشگیری از افسردگی باشد.
شادمانی را می توان قضاوت فرد از میزان مطلوبیت زندگی خود یا میزان دوست داشتن زندگی خود تعریف کرد. برخی از باورهای غلط موجب می شود شاد نباشیم “همه شاد هستند به جز من” ( ما تمام انسانها را نمی بینیم و در شرایط آنها زندگی نمی کنیم پس این باور غلط است). “باید همیشه احساسات مثبت داشته باشم مثل شادی،رضایت،آرامش” (طیف احساسات مختلف هستند: غم، حسادت، خشم، شادی، ترس،… انسان سالم طیف مختلفی از احساسات را تجربه می کند و این باور غلط است که همیشه فقط احساسات مثبت یا شادی را تجربه کنیم) “نباید هیچ فکر منفی داشته باشم” (وظیفه مغز ما فکر کردن است گاهی افکار مثبت هستند گاهی منفی بنابراین نمی توان انتظار داشت که فقط فکرهایی که دوست داریم سراغمان بیایند) “اگر همیشه شاد نباشم غیر طبیعی هستم” (شادی افراطی نشانه ی بیماری است) “همه مسائل باید به آن صورتی که من می خواهم پیش برود تا شاد باشم”(چنین باوری نمی گذارد جز خود به مسائل دیگر هم توجه کنیم و شادی ما را محدود می کند)… چنین باورهایی غلط هستند و مانع شادمانی می شوند. زمانی که چنین باورهای غلطی به خاطرتان می آیند به خود یادآوری کنید این باورها مساوی با واقعیت نیست و شما هستید که به آنها معنا می بخشید، پس معنایی سودمندتر لازم است.
راه هایی برای شاد زیستن:
– هدفهای بلند وکوتاه مدت برای خود تعیین کنید و برنامه ریزی های لازم را برای رسیدن به اهداف انجام دهید.
– لبخند بزنید.
– زمانی را در طبیعت بگذرانید و به زیبایی های طبیعت توجه کنید.
– هر شخصی را که ملاقات می کنید۵ ویژگی مثبت او را در ذهن خود بیابید.
– اگر با مشکلی رو به رو شدید به حل مساله بپردازید و از دیگران کمک بخواهید.
– بیشترین اوقات خود را با افراد شاد و سرزنده بگذرانید، شادی آنها به شما منتقل می شود.
– زمانی را به یادگیری های کوچک اختصاص دهید (مثل خواندن این مطلب).
– دیگران را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید همچنین خودتان را برای موفقیت های کوچک تشویق کنید، به خود افتخار کنید و قدردان داشته هایتان باشید.
– زمانی را به تماشای برنامه های طنز اختصاص دهید، لطیفه بخوانید، موسیقی های شاد با اشعار مثبت گوش کنید.
– شما حق استراحت دارید، زمانی را در روز به خودتان اختصاص دهید و کارهای مورد علاقیتان را انجام دهید.
– زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
– گاهی غذا یا خوراکی مورد علاقیتان را با لذت میل کنید و تمام اوقات را در رژیم های سخت غذایی به سر نبرید.
– احساساتتان را ابراز کنید، با افرادی که دوستشان دارید ملاقات کنید یا تماس بگیرید.
– در زمان حال زندگی کنید، زمانی که فکرتان به مساله ای منفی در گذشته مشغول می شود سعی کنید یک خاطره ی خوب را با جزییات به خاطر بیاورید.
*نویسنده: روانشناس و رواندرمانگر خانم آناهیتا عطایی

دیدگاه خود را بنویسید