پراشتهایی عصبی چیست؟
آناهیتا عطایی- روانشناس بالینی
پر اشتهایی عصبی یکی از اختلالات مربوط به خوردن است، در این اختلال شخص پرخوری می کند و این پرخوری ها سبب وحشتزدگی در فرد می شود چون بیمار احساس می کند که خوردن وی از کنترل خارج شده است. این پرخوری ها سبب می شود تا فرد از ترس افزایش وزن به رفتارهایی برای جبران پرخوری اقدام کند، مانند: روزه گرفتن، پاکسازی، ورزش های افراطی. افراد مبتلا اغلب بعد از پر خوری دچار احساس گناه، افسردگی و نفرت از خود می شوند. پراشتهایی عصبی در زنان بیشتر از مردان است و معمولا از دوران نوجوانی شروع می شود. این اختلال معمولا در زنان جوان با وزن طبیعی دیده می شود اما گاهی مبتلایان سابقه چاقی هم دارند.
نشانه های پراشتهایی عصبی:
– دوره های تکرار شونده ی پر خوری وجود دارد: شخص مبتلا در زمان محدودی مثلا ۱ساعت، بیشتر از میزانی که اکثر افراد مواد غذایی مصرف می کنند، به پرخوری می پردازد، همچنین احساس می کند که قادر به کنترل یا قطع نوع و مقدار غذای خود نیست.
– رفتار های جبرانی تکرار شونده برای جلوگیری از افزایش وزن انجام می دهد مانند: استفراغ عمدی، استفاده از داروها، روزه داری، ورزش های افراطی.
– رفتارهای پرخوری و رفتارهای جبرانی پرخوری حداقل دو بار در هفته انجام می شود.
– فرد بسیار به ارزیابی شکل و وزن خود می پردازد.
– بیمار ترس بسیار زیادی از چاق شدن دارد و بی وقفه تمایل به لاغر شدن دارد.
بیماران مبتلا افراد بلند پروازی هستند و در واکنش به فشار های اجتماعی و اخلاقی لاغر می شوند، بسیاری از این فراد افسرده هستند و در خانواده های آنها میزان افسردگی بالاست. این بیماران والدین خود را افرادی طرد کننده و بی توجه می دانند.
در صورت مشاهده ی تعدادی از نشانه ها برای تشخیص و درمان به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه شود.

*نویسنده: روانشناس و رواندرمانگر خانم آناهیتا عطایی
Ataei.anahita@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید