حملات وحشتزدگی دوره های ترس شدید و ناراحتی جسمانی هستند به صورتی که افراد دچار اضطراب می شوند٬ احساس می کنند از پای در آمده اند و نمی توانند خود را کنترل کنند. شروع حملات ناگهانی است و معمولا ظرف ۱۰ دقیقه به اوج می رسد. حملات وحشتزدگی به علت ترس و استرس است.
نشانه های حمله وحشتزدگی:
نفس تنگی. سرگیجه یا عدم تعادل. تپش قلب. لرزش. تنفس سریع. احساس خفگی. عرق کردن. ناراحتی معده. احساس مور مور شدن یا کرختی. ترس از مردن. ترس از دست دادن کنترل. ترس از دیوانه شدن. گرفتگی گلو. احساس تهوع. احساس سرما یا گرگرفتگی.
حمله وحشتزدگی به چند صورت اتفاق می افتد. ممکن است فردی هنگام تصور رو به رو شدن با موقعیتی خاص یا بلافاصله بعد از رو به رو شدن با محرکی خاص به حمله وحشت دچار شود به عنوان مثال یک نفر هر دفعه تصور سوار شدن به آسانسور را می کند یا سوار آسانسور می شود دچار حمله وحشتزدگی می شود. گاهی اوقات فرد در موقعیتی خاص دچار حمله وحشتزدگی می شود و گاهی در همان موقعیت دچار حمله نمی شود به عنوان مثال فردی بعضی اوقات که به بازار می رود دچار حمله می شود و بعضی اوقات در همان بازار دچار حمله نمی شود.
گاهی اوقات افراد حملات وحشتزدگی را با مشکلات قلبی اشتباه می گیرند و به کلینیک های تخصصی قلب مراجعه می کنند در صورتی که برای درمان حملات وحشتزدگی باید به متخصصان سلامت روان (روانپزشکان و روانشناسان) مراجعه کنند.
درمان حملات وحشتزدگی:
در صورت مشاهده ی تعدادی از نشانه های حمله ی وحشتزدگی به متخصصان سلامت روان مراجعه نمایید تا در صورت تشخیص متخصص و رد بیماری های طبی درمان آغاز شود. برای درمان حملات وحشتزدگی از درمان های دارویی توسط روانپزشکان و درمان های غیر دارویی توسط روانشناسان کمک بگیرید.
*نویسنده: روانشناس و رواندرمانگر خانم آناهیتا عطایی

دیدگاه خود را بنویسید